SINGLE POST

5 tips om zonder illusies aan yoga te beginnen

October 3, 2016

 

Ik weet nog goed hoe ik aan yoga begon, ruim 10 jaar geleden. Ik was net terug van een lange reis door Zuid-Amerika. Met een vriendin, een rugzak en een hond beklom ik bergen, roeide ik over spiegelgladde meren en baande ik mij een weg door drukke steden en klamme wouden. Ik leerde ook Spaans en dronk veel bier, at de hele dag door avocado’s en kamde nauwelijks mijn haren. Dat ik Gordita (‘dikkertje’) werd genoemd vond ik geen probleem, want in de Latino cultuur is dat een bijnaam voor iemand die gezellig is. Een levensgenieter zouden wij zeggen.   

 

(Hond Ronja en ik in Guatemala)

 

 

Na mijn reis door Zuid-Amerika woonde ik enkele maanden in Los Angeles. Hier kreeg Gordita ineens een andere betekenis. Iedereen was hier wel erg dun en fit. Bovendien werden mijn kwaliteiten als levensgenieter ernstig gesaboteerd aangezien ik nog niet de leeftijd van 21 had bereikt. Ik had ook geen auto, dus ik voelde mij nogal beperkt daar in de suburbs.     

 

Op een dag ontdekte ik vlakbij mijn huis een yogastudio, op de bovenverdieping van een shopping mall. Uit ongemak met mezelf besloot ik mijn dagen voortaan te vullen met yoga. Bijna dagelijks fietste ik over de stoep naar de yogales, langs wit gespoten tuinen (het was rond kerst) en baseball velden – al zwaaiend naar mijn snel-wandelende en strakgetrokken buurvrouwen.     

 

Van zuid naar noord, van buik naar hoofd: in no time was ik hyperbewust geworden van mijn lichaam. Ambitieus als ik was om mijn bijnaam de pan in te hakken begon ik aan een genadeloos regime van yoga en dieetproducten (zoals Zero Fat baking spray. Ugghh). Ik viel af, had constante spierpijn (ook in mijn kaken van het zogenaamde lachen) en was ontevreden. Ik wilde het destijds niet toegeven, maar het verwaarlozen van mijn kwaliteiten als levensgenieter maakte mij allesbehalve een leuk mens. Yoga was – helaas – een middel geworden om mezelf op de vingers te tikken, te pushen en te veroordelen. Hoe hard ik ook mijn best deed, mijn buren op de yogamat waren altijd leniger en/of slanker en/of leuker.

 

Gelukkig is alles tijdelijk: ik werd 21, ik kreeg complimenten omdat ik overal naartoe fietste en ik besloot uiteindelijk weer mijn leven op te pakken in Amsterdam.     

Waarom vertel ik je dit allemaal? Omdat yogascholen en de yoga-lifestyle-mania je tegenwoordig om de oren vliegen, en omdat ik graag een paar adviezen deel zodat je zonder al te veel illusies je eigen practice op kunt te bouwen. Gebaseerd op eigen ervaring:

 

1. Ode aan de aftandse joggingbroek

Als je aan yoga denkt, denk je misschien al snel aan hyper-lenige, slanke en langbenige bohemienachtige types die, gehuld in strakke leggings met exotische prints, in een of andere ingewikkelde houding staan. In een deurpost, op een klif of op de resten van wat ooit een belangrijk spiritueel bouwwerk was. Instagram staat vol met het soort plaatjes die naar mijn idee niet heel veel te maken hebben met de essentie van yoga. Yoga gaat over het ervaren van je innerlijke wereld, niet over je looks en het creëren van een killer body. Dat gezegd hebbende is het wel een fijne bijkomstigheid dat je leniger, sterker en mogelijk slanker wordt door beoefening.

Om yoga te beoefenen hoef je dus

  • niet lenig te zijn

  • geen lange benen te hebben

  • geen hippe legging te dragen

  • niet jong te zijn

  • niet slank te zijn

 

2. Schiet wortel en houd je hoofd koel

Mensen denken vaak dat yoga ‘zweverig gedoe’ is. Ik dacht dat wel althans. Maar omdat ik bang ben voor haaien, geen auto had en een hekel heb aan hardlopen, was yoga voor mij de enige optie gedurende mijn LA-tijd. Tijdens de eerste maanden yoga was ik zo bewust van mezelf dat ik vooral aan het oordelen was. Pas later begreep ik dat yoga juist over ‘gronden’ gaat; over accepteren wat er is. En weer later kon ik dit ook daadwerkelijk ervaren. Simpel gezegd: minder een op hol geslagen hoofd en meer met beide benen op de grond: Yoga is very grounding! Maar wees niet verbaasd als je eerst een beetje gaat vliegen. Het is een proces.     

 

3. Wees lief voor jezelf

Beginnen aan yoga met als doel in 6 weken tijd strak als een plank doch gracieus door het leven te gaan is onrealistisch. Het werkt vele malen beter om te denken: ik ga yoga doen zonder specifiek doel maar in de veronderstelling dat het mij nieuwe ervaringen gaat opleveren. Of iets in die geest. Na verloop van tijd kun je misschien wel wat doelen formuleren, zoals: ‘mijn geluk is niet afhankelijk van externe factoren’. Cliché? Ja, ja, ja. Maar je wordt er wel een levensgenieter van! Maak er een liefdevol proces van.  

 

4. Verhef ademen tot kunst

Ademen is zoiets dat we dag in dag uit doen. Net als slapen, poepen, plassen... Saai. Maar wist je dat je ademen tot een kunst kan verheven? Dat je kan leren om je adem in te zetten wanneer je boos, verdrietig, gestrest of futloos bent? Het is heel waardevol om te leren dit gratis medicijn altijd en overal toe te kunnen passen. Bovendien werkt de adem als een brug tussen lichaam en geest en is het de sleutel tot je meditatie. Je lichaam wordt gevoed en je geest wordt kalmer. Goed ademen werkt verjongend, verhelderend en versterkend. En door een gedegen yoga practice leer je te werken met je ademhaling. Waarschuwing: wees ook hier niet verbaasd als je in eerste instantie over je ademhaling struikelt, alsof je opnieuw moet leren lopen. Het is wederom een proces.

 

5. Omarm de herhaling en heb geduld

Dit is waarschijnlijk de belangrijkste. Yoga beoefenen is zoals het uitvoeren van een ambacht: om vaardig te worden heb je misschien wel 10.000 uren oefening nodig. Gelukkig hebben we het dan over ‘learning by doing’. Je hoeft niet eindeloos filmpjes op youtube te kijken alvorens je een keer een yoga klasje opzoekt. Daarbij is begeleiding van een goede docent juist heel belangrijk. En hoewel het aanbod gigantisch is, is het aan te bevelen om niet eeuwig te blijven ‘rondshoppen’ in yogaland. Het is prettig een band op te bouwen met één of een paar docenten. Zij leren jou kennen en kunnen je begeleiden in… je raadt het al... je proces.

 

Tot slot een paar woorden van mijn yogameester Tulku Lobsang Rinpoche: ‘Working with the body is working with the mind. Changing te body is changing the mind.


 

 

Lu Jong in Amsterdam

Ik laat je graag kennismaken met Lu Jong Tibetaanse healing yoga, een yoga toegankelijk voor iedereen, ongeacht leeftijd of ervaring. Check tijden en locaties hier.

 

 

PS: je hoeft geen (Tibetaans) Boeddhist te zijn om Lu Jong te ervaren. Zelf ben ik aan geen religie of stroming verbonden. I just love to explore!

 

 

 

 

 

Fritzi Ponse is gecertificeerd Lu Jong Healing Yoga docent in Amsterdam. Je kan lessen bij haar volgen op verschillende locaties in Amsterdam. Ze geeft ook privéles bij jou thuis, aangepast op jouw situatie en behoeftes. Haar missie is om op toegankelijke en nuchtere wijze jou kennis te laten maken met deze healing yoga. 

Lu Jong is heilzaam voor gezondheid en geluk en laat je van binnenuit stralen!

 

Volg Lu Jong ook via Facebook en Instagram.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload